Pajala med omnejd

Dagen idag har vart lång och nu är jag riktigt trött. Blir tidig dag imorgon också men under dagen idag har vi fått massor av inspiration som vi ska jobba vidare med imorgon och utveckla en affärsplan.
Dagen började med lite guide/ historia om Pajala kommun i bussen på vägen dit sen fika i folkets hus innan vi var en sväng till den blivande gruvan. Aktiviteten var febril och de kämpar för att få allting klart i tid. Våren 2013 är det planerat att de ska kunna börja bryta malm. Solen lös på oss iaf! :)




Sedan var det dags för lunch och vi fick den godaste laxen jag ätit tror jag faktiskt. Fångad i älven nedanför där vi åt. Kaka på de som de söta tanterna på folkets hus hade bakat. Vi blev väl omhändertagna!
Ett par företag kom och pratade kort om hur de startat sina företag i området. Mycket turism som man blev sugen på att testa själv. =P

Sista stoppet var på Kero i Sattajärvi där de tillverkar näbbskor och jättefina renskinn. De låg i högar överallt och hängde på tork i taken. Har nog aldrig sett så mycket renskinn någonsin!! Köpte en julklapp där också men de kan jag ju tyvärr inte berätta vad det är. ;-)



Och titta här vad för reklam jag ser på Blondinbellas blogg direkt när jag kom hem. =P

Blev en väldigt bastuliknande hemfärd i bussen innan chauffören fick koll på värmen efter mer än hälften av vägen hem. =P

Som ni ser så var det en fullspäckad dag! Nu ska jag försöka somna i tid. Blev bara drygt 5h sömn förra natten.

<3

1 kommentar:

  1. Haha såg också den reklamen på hennes blogg, lite roligt sammanträffande :D

    Och måste få påpeka att det heter omnEEEEEjd!!! :P

    SvaraRadera