"Belöning för tidig examen föreslås"

Jag blir direkt rastlös när jag inte har någon träning planerad. Lite beroende kanske? Men framför allt nu så är jag upprörd över en artikel jag läste i senaste "Studentliv". Vad är de för strunt de pratar om!?!??!?! Ska försöka beskriva vad de skriver om: (s. 9 för er som har tidningen hemma)

"Belöning för tidig examen föreslås"
De förslår att studenter som tar examen vid senast 23 års ålder ska få sina studielån avskrivna. Därefter skulle återbetalningsskyldigheten öka gradvis med motsvarande ett års lån för varje års fördröjning av examen. För att detta skulle fungera i praktiken skulle de då även höja lånedelen för de som är 26 år eller äldre!

De tar upp för och nackdelar med denna teori. Men jag hoppas att det inte bara jag som ser de stora problemen i det här!!! Skulle detta inte bara lede till att du snabbt utbildar dig till nånting snabbt direkt efter gymnasiet, kanske något du kanske inte ens vill? Det är väl bättre om man har lite tid i arbetslivet först så man vet vad man vill här i livet!? Jag ser även hinder om man vill vidare utbilda sig senare under sin karriär som en utökning av sin kompetens.

Denna artikel kanske inte ens är något att bli upprörd över. Den är utförs av något som kallas, Långtidsutredningen. De är en politiskt obunden utredning som utreder den ekonomiska utvecklingen i Sverige. Men man vet ju aldrig vad politikerna kan få för sig ibland. Jag trodde iaf först att det var ett skämt, men det kom aldrig någon sådan slutkläm.

2 kommentarer: