Klass 9A

Någon som tittar på det programmet på svt? Jag gillar det skarpt. Det visar tydligt att inte alla människor är ämnade att bli lärare. Borde det inte finnas något slags personlighetstest innan man blir antagen till lärarlinjen? Precis som det är för att man ska bli pilot, då måste man vara psykistkfrisk hit och dit för att man ansvarar för människors liv men lärare då?? De ansvarar ju för många barns framtid!

Jag har haft både dåliga och bra lärare under mina studie år och nu menar jag under grundskolan och gymnasiet, svårt att jämföra med universitet tycker jag för det ligger på en helt annan nivå och med en annan syn på eget ansvar.

Jag måste få jämföra det här med hundar även fast det kanske inte är lämpligt i frågan. Ta en hund, vilken ras som helst, det är inte hundens fel att den blir aggressiv eller rädd utan det är ägaren som utstrålar sådan energi så att hunden beter sig på ett visst sätt. Samma sak borde man väl kunna se på lärare och elever. Är det inte läraren som ska få eleverna att prestera och inte tvärt om? En lärare tycker jag ska se på sig själv om klassen gör ett dåligt resultat. Klart att eleven också kanske har ett större ansvar än hunden i den här frågan men jag tycker ändå det är en relevant frågeställning.

Nu ska ju inte jag bli lärare what so ever men programmet visar tydligt vart problemen ligger. Se de om ni inte gjort det redan!?!

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar