Glos förhör

När man läser en vetenskaplig artikel på engelska är det alltid några ord som man inte förstår eller iaf måste kolla upp. Så jag tänkte bjuda på några av de orden som jag var tvungen att slå upp. Känner ni igen dem här??

congurent- överensstämmer
depicted- avbildas
reciprocal- ömsesidigt
enact- anta
revise- revidera
nepotism- svågerpolitik
reins- tyglar
appraisal- bedömning
mushroomed- vuxit
cumbersome- besvärliga
rebuffed- avvisat
reaping- skörda
thriving- blomstrande
caveats- förbehåll
antithesis- motsats
caveat- varning

Roligt att det blev just 16 st för min engelskalärare på mellanstadiet gav oss alltid just 16 st glosor att lära oss varje vecka för de skulle vara något slags optimalt glosantal. Kanske ni lärde er nånting nu också, jag får anta att jag har gjort det. =P

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar