Grekisk pyttipanna

Blev visst inget bloggande igår. Riktigt varför vet jag inte. Hade nog mitt blogg fönster uppe på datorn hela dagen men jag hade väl annat för mig antar jag. Jag var på stan med Anna på förmiddagen, kollade runt lite mest och hittade ett par boots på rean. Bruna, som jag var ute efter till och med. De var på 70 % rea, så jag fick ett par äkta skinn boots som hade kostat 1200:- för 360:-, de kan man inte kalla för annat än ett fynd!

Sedan satte jag igång med min sablars artikel igen. Läst klart den nu iaf! Sedan var det dags för middag. Gjorde go middag till mig själv, var tänkt att Ida skulle komma på middag men hon blev fast på jobbet men kom förbi vid 21 och åt lite rester iaf. :)

Jag lagade grekiskpyttipanna och jag tänkte visa för er hur man gör. Det är en perfekt rätt att bjuda många på! (Jag använde mindre proportioner så gör man hela receptet blir det en hel ugnsplåt.)

Marinad:
2 pressade vitlöksklyftor
1-1,5 dl olivolja
1-1,5 tsk sambal oelek
2 msk soja
salt & peppar

Ingredienser:
2 st fläskfiléer
1,8 kg potatis
1 röd paprika
1 gul paprika
1 gullök
2-3 tomater
1 burk tärnad fetaost

Kallsås: (enligt recept)
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonäs
1 pressad vitlöksklyfta
4 tsk italiensk salladskrydda
lite pressad lime
salt & peppar

Min kalla sås:
Turkisk yoghurt (så mycket du vill ha)
Sweet chilisås (tills du känner att de är lagom smaksatt)
salt & peppar

Marinera köttet. Original receptet säger att man ska ha fläskfilé men jag använde
picnik bog och går säkert lika bra med vilket annat kött som helst.
Hacka potatisen som du vill ha den, skivor eller klyftor och ställ in i ugnen ca 15 min.
Under tiden som potatisen är i ugnen kan du förbereda grönsakerna som ska vara på.
Lägg på köttet med marinaden över potatisen och fördela grönsakerna över.
Gratinera igen i ca 30-40 min.
Sen är det klart att serveras. Man ska även lägga på fetaost över grönsakerna
de sista minuterna i ugnen men jag valde att ha min fetaost i salladen istället.
Servera med den kalla såsen och de är klart för att avnjutas!
Lycka till!
<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar