Laxlasagne

Det här blogginlägget har jag tänkt skriva länge. Dels för att Sandra bad mig om receptet för ett bra tag sedan och dels för att det blev så himla gott! Blev tipsad av Ida att göra en laxlasagne hon gav mig några punkter av vad hon hade gjort så nu skriver jag ett recept så alla kan njuta va det!


Ingredienser: 
1 gul lök
300g lax (3 st portionsbitar i mitt fall)
1 burk krossade tomater (500g)
ca 4 dl mjölk
ca 10 st lasagneplattor
160 g spenat (eller så mycket du får plats med, jag köpte en stor påse på lösvikt!)
240 g mozarella (avrunnen, 2 st "bollar" av ica basics i mitt fall)
salt, peppar, citronpeppar och chilipulver


  • Börja med att hacka löken och laxen fint och stek tills laxen är igenom, tillsätt de krossade tomaterna och krydda tills du tycker smaken är bra. (Tänk på att man har mjölk i lasagnen sen så krydda gärna liiite extra.)
  • Varva laxsåsen med spenat, plattor och mjölk och toppa med mozzarellan. Var inte rädd för att maxa med spenat den minskar otroligt i storlek när den blir tillagad. Jag nästan pressade ner plattorna för att jag ville ha så mycket spenat som möjligt, hehe.
  • Grädda i ugnen tills osten är gyllenbrun och plattorna igenom, ca 15-20 min. Njut!
För er som undrar så delade jag det här receptet på 6 portioner och då blev det 350 kcal per portion.

<3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar