Paris, the hole storie

Varning för långt inlägg!

Söndag:
Vi landade i staden på söndags kvällen. Då var det bara middag som stod på schemat. Vi började vandra åt ett håll som visade sig vara helt fel håll, hamnade i utkanten av staden och på skumma små gator. När vi väl hittat rätt kom vi till Bastille där försökte vi hitta en prisvärd middag vilket inte var lätt. Slutade i alla fall med att vi åt på subway med en nutella crepé till efterätt. Riktigt mumsigt! :)

Anna och Sandra är flygrädda.

Framme och tar oss mot tåget in till Paris.

På Arlanda skedde den mesta av våran planering för resan. ;-)

Sandra skrev ner viktiga platser. :)

Subway middag och...
... nutella crepé till efterrätt.
Måndag:
Måndagen var det fullt upp. Började med promenad ner till Seine och Notre dame. Det var väldigt mäktigt och fint! Sen blev det båttur längs floden, då fick man se de flesta sevärdheterna. Vi hoppade av vid Eiffeltornet men åkte inte upp den här gången för vårat mål var Triumfbågen. I närheten där hittade vi ett ställe som säljer billiga baugette och det fick naturligtvis bli dagens lunch. Medan vi letade efter en park att äta våran lunch på gick vi ner längs Champs-Elysées, Paris huvudgata och då väcktes genast shopping begäret. Lunchen åkte ner ganska snabbt och sen började vi in och ut i butiker. :) Blev nog inte redo för hemfärd förens klockan hade passeras 19 snåret.

Notre dame

Fina fönster!

Kommer ni ihåg filmen Ringaren i Notre dame? Det här är hans kompisar!

Ellis fick blåsor av all promenad. Inte så konstigt när vi gick över 9h redan första dagen. Men hon var jätte duktig och klagade ingenting.

På båten

Triumfbågen
Snabb lunch

Dagens fynd
På vägen hem såg vi ett trevligt asiatiskt ställe på våran gata och bestämde oss för att äta middag där efter att vi fixat oss för klockan redan hade blivit så mycket. Där kunde ingen engelska och menyerna var bara på franska. Detta blev ett väldigt spännande restaurang besök då vi inte riktigt visste vad vi beställde. ;-) Aldrig vart med om det förut så det var en ny erfarenhet. Men mycket lyckat! Kul ju!! Kvällen avslutades med en drink vid Bastille (det var det närmaste centrala punkt vi hade). Sen i säng inte allt för sent för det fanns ju mycket kvar att se imorgon!

Delar av den hemliga middagen, vårrullar!! Toppen!!

Fick en shot med notan. :)

Kvällsdrink
Tisdag:
På tisdagen började vi med att ta tuben till Sacre coeur. Där har man utsikt över hela staden. Det var riktigt maffigt!! Sacre coeur var nog den finaste byggnaden i hela Paris enligt min mening! Därifrån vandrade vi nerför kullen in mot staden. Stannade till på Moulin Rouge och sen en till nutella crepe innan vi var framme vid Paris största galleria (som jag skulle vilja kalla varuhus) La Fayette. Där var det ett dyrare märke efter det andra. Var väldigt pampigt men inget vi kunde handla där vi vi gick mest runt och kikade ett snabbt varv innan vi drog vidare. Ville ju shoppa mera så vi åkte till nästa galleria, Les Halles. Där gjorde vi resans sista fynd! :D

Vissa tävlade upp. ;-)

Turist? Javisst!

Moulin Rouge

Åt en makaron på La Fayette. Måste ju ha testat. Var okej, men ingen höjdare.
Middag på pizza/pasta ställe. :)

Dagens fynd!
Vi var hemma på hotellet inte allt för sent för vi ville hinna göra oss vrål snygga och piffade inför kvällen. Sandra hade bestämt att hon skulle fixa håret på oss allihopa och det blir ju tok snyggt! Så vi fixade och för festade lite innan vi gick på en bar och tog en drink innan vi försökte leta upp en klubb. Vilket inte var det lättaste tydligen. Det här var ju en tisdag och tydligen är det inte många klubbar som har öppet varje dag. Vilket jag trodde man kunde vänta sig av en stor stad som Paris. Vi hittade 2 svenskar på våran väg och de hängde med oss till en klubb som hette La Parisienn (eller nått sånt). Först när vi kom dit var det inte så bra drag, var där runt 01, men det blev snabbt mycket folk och dj började spela hit efter hit. Riktigt bra musik var det!! Strax efter 03 tog vi taxi hem och somnade väl efter 04.

Snygga tjejerna!

Party, party!

Kom in dansande tjejer ett tag också. =P
Onsdag:
På onsdag var det bara att kliva upp till frukost men vi segade kvar oss på hotellet ett tag innan vi begav oss mot Luxemburg parken för picknick till lunch. Vi köpte med oss, ost, vindruvor och baguette. :D Hade det hur nice som helst i solen. Idag var det över 20 grader varmt och vi brände oss allihopa lite men Sandra blev nog rödast. :( Jag träffade min vän Lena som studerar i Paris just nu också. Så himla kul att träffa henne! :D

Picknick

Fina Lena

Parken var jätte fin

Här ligger de och steker!
Vi var ju tvungna att se Mona Lisa innan vi åkte hem också så vi gick till Lovren och kollade in den. Var för övrigt gratis för EU medborgare under 26. Vi gick in kollade tavlan och sen ut. Ingen av oss hade ork eller intresse till något mer. Efter det var vi så slut att vi åt glass och chillade i parken nedanför där ett tag. Sen promenerade vi i lugn takt mot Eiffeltornet. Vid det här laget var vi väldigt trötta i fötterna för vi hade nästan gått överallt hela tiden!! Åt middag i närheten av Eiffeltornet och väntade in kvällen. För vi ville åka upp när det var mörkt. Vi fick stå i kö ganska länge, drygt 2h. Men det var sååå värt det!!! Har vart uppe en gång när jag var liten men minns inte jätte mycket av det så det var häftigt att få göra det igen nu! Vilken utsikt det var!! Helt otroligt!! :D Bilderna ger det tyvärr inte rättvisa.
Det här coola huset gick vi förbi! Vet inte riktigt vad det var men jag tror det fanns en botanisk trädgård bredvid.
På väg till Louvren gick vi över den här bron. Kommer man hit med sin käresta ska man sätta fast ett hänglås med sina namn och datum så håller kärleken livet ut.

"The Louve"

Middag, lagom brända. ;-)

Trött efter en hel dag.
Torsdag:
Torsdagen var det bara hemfärd. Mycket väntan på flygplatsen men hellre det än att missa planet! Allting gick smidigt annars och vid 16 på kvällen var jag hemma. :) Med trasig väska dock!!! Såg inte förens jag kom hem att en söm längs hela sidan hade gått sönder så jag hade ju extrem tur att inget hade ramlat ur väskan. Så nu blir det bara att köpa en ny inför nästa resa till Kroatien i  juni.

Hoppas ni orkade er igenom det hela och jag har bara försökt skriva allt i stora drag. Finns massor av små roliga historier kvar som jag får hålla för mig själv. ;-) Och massa fler bilder!! Jag ber om ursäkt för alla stavfel också. Orkar inte sitta och kolla upp hur allt stavas. =P Vi satt och drack vin och fikade en hel del gånger som jag inte orkade ta med också. ;-)